HST Groep
HST Groep is een Nederlandse dienstverlener in transport en logistiek. Sinds de oprichting in 1978 is HST Groep gegroeid tot een internationale, multidisciplinaire en multimodale vrachtvervoerder.
HST Groep bestaat uit verschillende businessunits die een brede scope aan transport (via de zee, de lucht en de weg) en opslagdiensten aanbieden.
Supply chain proces
Transport & Logistiek B + C en Magazijn & Distributie
Uitdaging2>
Inmiddels zijn we enkele jaren verder en heeft HST de visie om ook intern te profiteren van cross-selling van het dienstenportfolio door al haar businessunits. Deze strategische keuze heeft ondersteuning nodig van ICT. De HST Online applicatie was een voor de hand liggende kandidaat om de nieuwe strategie van HST te ondersteunen. Echter, HST Online is niet web-based en gebruikt geen standaard browsersoftware.
Er waren daarnaast nog andere redenen waarom HST een gloednieuwe applicatie nodig had. HST was zoekende naar een applicatie die door alle businessunits gebruikt kan worden. Hiervoor is een applicatie nodig met meer functionaliteiten dan HST Online en één die ook aan de vereisten voldoet van de andere businessunits en disciplines van HST. Het is belangrijk dat deze applicatie de twee verkopers van HST kan ondersteunen bij en faciliteren van de verkoop aan 500 tot 600 klanten, door alle businessunits en verschillende businessvereisten erbij te betrekken. Als laatste moet de applicatie web-based zijn, gezien de algehele toegang tot het internet van nu.
HST Groep aan het woord
“Hoewel HST Online ons goed dient, heeft het als nadeel dat de applicatiesoftware handmatig geïnstalleerd en onderhouden moet worden op alle 150 computers van onze klanten”.Oplossing2>
"Met de nieuwe applicatie kunnen klanten, naast het plaatsen van orders van de opslag in de opslagruimtes, voorraadniveaus checken, aanpassingen doen en realtime hun goederen traceren die zich door de verschillende opslagfases en processen bewegen”, aldus Pieffers (Manager Operations bij HST Transmission). Een belangrijk onderdeel van de Portal is haar bedrijfsregelsfunctie. “Deze software verwerkt orders volgens een serie vooraf gedefinieerde bedrijfsregels om bijvoorbeeld de prijs te behandelen (gebaseerd op vooraf overeengekomen marges), en de gewenste vervoerder en route”, legt Pieffers uit. “De applicatie selecteert daarnaast het HST-transport managementsysteem dat van toepassing is (elke businessunit heeft haar eigen back-officesysteem) om een bepaalde order te behandelen. Dit alles maakt het mogelijk om het proces te automatiseren.”
Een andere benoemingswaardige functie, is de ‘intelligente’ transport-order-functie. “Gebaseerd op voertuig en route kan deze functie de hoeveelheid CO² berekenen die een bepaalde order zal produceren”, vertelt Pieffers. En gebaseerd op eerdere klantenorders en leveringspatronen, zal deze functie als het nodig is ook herziene, efficiëntere en ecovriendelijkere leveringsopties aanbevelen. Naast dat dit goed is voor het milieu, zal dit ook goede business en financiële waarde opleveren voor alle betrokken partijen.
Opslagmodule
Klanten kunnen orders plaatsen voor opslag, voorraadniveaus controleren, aanpassingen doen en realtime de goederen traceren die door de verschillende opslagfases en processen bewegen.Bedrijfsregelsfunctie
De applicatie verwerkt orders op basis van vooraf gedefinieerde bedrijfsregels, zoals prijsbehandeling, keuze van vervoerder en route, en automatiseert het proces.Integratie met Transport Management Systeem
De applicatie selecteert automatisch het relevante transportmanagementsysteem per businessunit om een specifieke order te behandelen, waardoor de processen gestroomlijnd worden.Intelligente transport-order-functie
Deze functie berekent de CO₂-uitstoot van een order op basis van voertuig en route, en biedt efficiëntere en milieuvriendelijkere leveringsopties op basis van historische gegevens en leveringspatronen.Meer weten over deze klantcase?
Voordelen
Allereerst is het nu mogelijk om de logistieke operaties van klanten naadloos te verbinden met die van HST Groep zelf. Dit bevordert de cross-selling van diensten tussen de verschillende businessunits. Daarnaast zijn alle businessunits nu in staat te profiteren van dezelfde applicatie, die daarbij wel voldoet aan de specifieke vereisten van elke aparte discipline. De toepassing van vooraf gedefinieerde bedrijfsregels maakt het mogelijk om processen te automatiseren en zorgt voor een efficiënter orderbeheer. Een andere belangrijke verbetering is de ‘intelligente’ transport-order-functie, die naast het berekenen van de CO²-uitstoot, ook een ecovriendelijkere leveringsopties aanbeveelt, wat zowel goed is voor het milieu als financiële voordelen biedt voor HST Groep en haar klanten.
Wij blijven de applicatie doorontwikkelen en ondersteunen HST Groep bij het versterken van de IT-gedreven logistieke processen. Zo zorgen we ervoor dat de technologie blijft aansluiten op zowel de organisatie als de ontwikkelingen in de markt.

Wist je dat?
Wist je dat de transport- en logistieke sector steeds meer maatregelen neemt om CO₂-uitstoot te verminderen? Dit gebeurt niet alleen vanwege strengere EU-wetgeving, maar ook door de groeiende vraag van consumenten en investeerders om duurzamer te opereren. Innovaties zoals biobrandstoffen, elektrische vrachtwagens en geoptimaliseerde transportroutes spelen een sleutelrol in het behalen van de CO₂-reductiedoelen.Bron: Vermindering van CO₂-uitstoot van zware voertuigen | Europese Commissie
Impact op de supply chain
Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.
