Wolter Koops: Cross-Docking
Supply chain proces
Transport B
Business case2>
Het plannen van de voertuigroutes bij Wolter Koops is een complexe uitdaging. Door het geconditioneerde transport moet elke vracht op de juiste temperatuur blijven. Daarnaast worden de goederen via Cross-Docking samengevoegd: meerdere inkomende leveringen worden gebundeld tot nieuwe combinaties van uitgaande vrachtwagens. Dit betekent dat planners rekening moeten houden met:
- Capaciteiten en compartimenten van de trucks
- Tijdvensters voor levering bij groothandels in Duitsland
- Beschikbaarheid van inkomende leveringen en laadtijden bij het Cross-Dock
Door al deze factoren is het samenstellen van routes tijdrovend en uitdagend, zeker bij een groeiend aantal transportorders. Wolter Koops wilde een manier vinden om de planning te verbeteren, kosten te verlagen en de belading van voertuigen optimaal te maken, met behoud van de juiste multi-compartimentverdeling en de kwaliteit van het geconditioneerde transport.
Wat is multi-compartment routing?
Multi-compartment routing optimaliseert het gebruik van trucks met meerdere compartimenten door inkomende leveringen slim te bundelen en routes efficiënt in te plannen. Zo worden voertuigen maximaal benut, tijdvensters gehaald en geconditioneerde goederen veilig vervoerd.
Oplossing2>
Het algoritme wordt toegepast op de dagelijkse stroom van honderden leveringen die vanuit het Westland binnenkomen. Deze inkomende zendingen worden bij het cross-dockcentrum samengevoegd tot uitgaande vrachtwagens. Daarbij bepaalt het algoritme welke orders het beste gecombineerd kunnen worden, met optimale benutting van de multi-compartimentstructuur van de trucks. Tegelijkertijd houdt het algoritme rekening met truckcapaciteit, tijdvensters bij Duitse groothandels, goederenbeschikbaarheid en laad- en lostijden. Ook chauffeurspauzes worden automatisch meegenomen, zodat de planning realistisch en uitvoerbaar blijft.
Dankzij dit algoritmische systeem zijn scenario's door te berekenen, routes te optimaliseren en last minute te wijzigingen. Snel en zonder dat het hele plan handmatig aangepast hoeft te worden. Zo worden routes beter benut, kosten verlaagd en de kwaliteit van het geconditioneerde transport blijft gegarandeerd.
Route-optimalisatie
Automatisch toewijzen van orders aan voertuigen en bepalen van de meest effectieve volgorde van stops, rekening houdend met multi-compartimentindeling.Cross-Dock bundeling
Inkomende leveringen worden slim gecombineerd tot uitgaande vrachtwagens, waardoor voertuigen maximaal benut worden en de compartimenten efficiënt worden ingedeeld.Flexibele planning
Snel kunnen aanpassen van routes bij vertragingen of last-minute wijzigingen in leveringen.Kosten- en prestatieanalyse
Inzicht in besparingen, beladingsgraad en prestaties van routes om verdere verbeteringen door te voeren, inclusief evaluatie van multi-compartimentgebruik.Meer weten over deze klantcase?
Voordelen
Met het algoritme is het mogelijk voor Wolter Koops om direct meetbare voordelen te behalen:
- Kostenbesparing: Historische planning met 133 orders verbeterd met 31,8% lagere kosten, dankzij efficiëntere routes en betere belading van voertuigen.
- Hogere beladingsgraad: Door slimme bundeling van inkomende leveringen via het Cross-Dock is de beladingsgraad met 8,1% toegenomen, waardoor er minder voertuigen nodig zijn en transporten meer benut worden.
- Snellere en transparante planning: Planners rekenen nu eenvoudig scenario’s door, evalueren routes en zien waar verdere optimalisaties mogelijk zijn.
- Flexibiliteit en schaalbaarheid: De oplossing kan omgaan met variabele reistijden, laad- en lostijden en last-minute wijzigingen, en is toepasbaar op verschillende soorten orders en voertuigen.
Toekomst
Wolter Koops heeft nu de basis om verder te bouwen aan dynamische en online planning, waarmee ze nóg beter kunnen inspelen op veranderingen in transportorders en realtime informatie.Aanbevelingen voor de toekomst zijn onder andere het testen van verschillende parameterinstellingen en het meenemen van variabele reistijden en laden en lossen om de planning nog realistischer te maken.
Impact op de supply chain
Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.

