Huuskes: bestelproces optimalisatie met eMagiz
Huuskes is een totaalleverancier, producent en kennispartner in eten en drinken voor zorginstellingen en bedrijfscatering. De IT-afdeling ondersteunt het volledige proces, van bestelling tot productie, en zorgt dat alles soepel verloopt.
Voor zorginstellingen is een maaltijd niet zomaar eten; het is onderdeel van de dagelijkse zorg en draagt bij aan structuur, welzijn en gezondheid van bewoners. Dat betekent dat elk bestel- en leveringsproces vlekkeloos moet verlopen. Een uitgevallen order heeft directe gevolgen, waardoor betrouwbare systemen en actueel inzicht in alle binnenkomende bestellingen essentieel zijn.
Voor zorginstellingen is een maaltijd niet zomaar eten; het is onderdeel van de dagelijkse zorg en draagt bij aan structuur, welzijn en gezondheid van bewoners. Dat betekent dat elk bestel- en leveringsproces vlekkeloos moet verlopen. Een uitgevallen order heeft directe gevolgen, waardoor betrouwbare systemen en actueel inzicht in alle binnenkomende bestellingen essentieel zijn.
Supply chain proces
Verkoop en dienstverlening
Business case
Huuskes heeft een complexe IT-omgeving met bijna 40 verschillende applicaties, waarin het volledige orderproces - van bestelling tot productie - afhankelijk is van dataverkeer tussen al deze systemen. Orders moeten altijd correct en op tijd worden verwerkt, omdat klanten volledig afhankelijk zijn van deze leveringen.
De oude legacy ‘black box’ omgeving, die gebruikt werd om deze datastromen te verwerken, voldeed niet langer aan de eisen van betrouwbaarheid, overzicht en controle en moest daarom worden vervangen.
Voor Huuskes was het het meest belangrijk dat het orderproces betrouwbaar, transparant en foutloos verliep. Met meer dan 40.000 producten en een groot aantal leveranciers moesten alle systemen naadloos samenwerken om bestellingen correct en op tijd te verwerken en te vervoeren naar de klanten.
De oude legacy ‘black box’ omgeving, die gebruikt werd om deze datastromen te verwerken, voldeed niet langer aan de eisen van betrouwbaarheid, overzicht en controle en moest daarom worden vervangen.
Voor Huuskes was het het meest belangrijk dat het orderproces betrouwbaar, transparant en foutloos verliep. Met meer dan 40.000 producten en een groot aantal leveranciers moesten alle systemen naadloos samenwerken om bestellingen correct en op tijd te verwerken en te vervoeren naar de klanten.
Het belang van legacy vervanging
Oude legacy-systemen brengen vaak veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals kwetsbaarheden voor cyberaanvallen, datalekken en incompatibiliteit met moderne technologieën. Door legacy-systemen tijdig te vervangen, verbetert de beveiliging, verhoogt de efficiëntie en blijft de organisatie wendbaar voor nieuwe klanten en technologieën.Oplossing2>
Om de complexe datastromen en de vele systemen binnen het IT-landschap van Huuskes beter te beheren, is eMagiz ingezet als centraal integratieplatform. eMagiz is een Nederlands integration Platform as a Service (iPaaS) dat systemen, applicaties en data op een betrouwbare en overzichtelijke manier met elkaar verbindt. Samen met CAPE werd het verkoopproces deels heringericht en stap voor stap gemigreerd naar een nieuwe, schaalbare en gebruiksvriendelijke omgeving, zonder dat dit het dagelijkse bedrijfsproces verstoorde.
eMagiz is inmiddels een onmisbaar onderdeel van de IT-infrastructuur van Huuskes. Via het platform verloopt meer dan 95% van alle data die met het verkoopproces te maken heeft. Met ongeveer 140 koppelingen worden gegevens verstuurd, omgezet en aangepast naar de juiste formaten en protocollen, zodat alle systemen binnen het landschap naadloos met elkaar communiceren.
Dankzij eMagiz volgt Huuskes de volledige orderstroom tot aan de productie realtime. Het platform maakt het mogelijk om data actief te monitoren en signaleringen 24/7 te ontvangen, zodat eventuele afwijkingen direct zichtbaar zijn en kunnen worden opgevolgd.
eMagiz is inmiddels een onmisbaar onderdeel van de IT-infrastructuur van Huuskes. Via het platform verloopt meer dan 95% van alle data die met het verkoopproces te maken heeft. Met ongeveer 140 koppelingen worden gegevens verstuurd, omgezet en aangepast naar de juiste formaten en protocollen, zodat alle systemen binnen het landschap naadloos met elkaar communiceren.
Dankzij eMagiz volgt Huuskes de volledige orderstroom tot aan de productie realtime. Het platform maakt het mogelijk om data actief te monitoren en signaleringen 24/7 te ontvangen, zodat eventuele afwijkingen direct zichtbaar zijn en kunnen worden opgevolgd.
Betrouwbare dataverwerking
eMagiz zorgt ervoor dat alle datastromen tussen bijna 40 applicaties consistent, correct en op tijd verwerkt worden.Realtime monitoring en signalering
Afwijkingen in orders of datastromen zijn direct zichtbaar, zodat Huuskes snel kan bijsturen.Datatransformatie en protocollering
Het platform zet data automatisch om naar de juiste formaten en protocollen, zodat systemen naadloos samenwerken.Schaalbaarheid en flexibiliteit
Nieuwe applicaties en koppelingen kunnen eenvoudig worden toegevoegd zonder het IT-landschap te verstoren.Meer weten over deze klantcase?
Voordelen
- Snellere aansluiting op nieuwe systemen en klanten dankzij gestandaardiseerde processen.
- Meer transparantie en gebruiksgemak voor klanten door realtime inzicht in het volledige ordertraject.
- Flexibele datatransformatie: gegevens kunnen naar elk formaat of protocol worden omgezet.
- Minder handmatige handelingen, wat fouten en mislukte orders minimaliseert.
- Duurzamer werken door zoveel mogelijk digitale en elektronische processen te gebruiken.
"Als onze klanten nieuwe eisen of wensen hebben, bijvoorbeeld op het gebied van XML-facturatie, kunnen we met eMagiz flexibeler inspelen op deze wensen. Als onze klanten een nieuw systeem hebben, kunnen we dat eenvoudig integreren. Hier lenen de transformatiemogelijkheden van eMagiz zich uitstekend voor, dat is heel krachtig en mooi."
Wytse Staal, Application Manager bij Huuskes
Wytse Staal, Application Manager bij Huuskes
Impact op de supply chain
Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.
Deze case bevindt zich in de fase Verkoop en Dienstverlening, waarbij geavanceerde IT-oplossingen (en connecties tussen deze systemen) zorgen voor betrouwbare orderverwerking, realtime inzicht in bestellingen en naadloze integratie van systemen.
Meer weten over de oplossingen van Huuskes?
Jurian Boksebeld
Consultant

