Farm Trans: Routeoptimalisatie voor het maximaliseren van elektrische vloot

In nauwe samenwerking met Farm Trans hebben wij gekeken naar mogelijkheden om hun transportroutes nog efficiënter en duurzamer te maken. Samen zijn we aan de slag gegaan met het onderzoeken van het Vehicle Routing Problem (VRP), het stroomlijnen van planning, het maximaliseren van het gebruik van elektrische trucks en het optimaliseren van de inzet van de vloot. Door deze gezamenlijke aanpak ontstond een oplossing die tot wel 1300 kilometer per dataset bespaart, operationele prestaties verbetert, direct bijdraagt aan kostenreductie en een toekomstbestendige transportstrategie.

Supply chain proces

Transport B + Transport C

Business case

De logistieke planning bij Farm Trans vereist veel handmatig werk, gezien de vele variabelen die op elkaar afgestemd moeten worden. Zo moet de planning rekening houden met rij- en rusttijden, verplichte pauzes voor chauffeurs, laadmomenten voor elektrische trucks en de capaciteit van ieder voertuig.

Daarnaast zijn er de financiële prestaties en keuzes waar rekening mee gehouden moet worden, zoals brandstofkosten, tol en materiele kosten. Het proces werd daardoor een voortdurend afwegen van efficiëntie, kosten en beschikbare middelen.

Deze complexe puzzel is een typisch voorbeeld van VRP, waarbij geavanceerde routeoptimalisatie nodig is om de meest efficiënte inzet van voertuigen te realiseren. Om deze reden zijn wij samen met Farm Trans op zoek gegaan naar de juiste balans.

Wat is simulated annealing?


Simulated annealing is een slimme methode om stap voor stap een optimale planning te vinden. Kleine aanpassingen worden telkens geëvalueerd, zodat uiteindelijk de meest efficiënte routes ontstaan. Bij Farm Trans gebeurt dit binnen enkele minuten, dus je hoeft niet te wachten: de planning is direct inzetbaar.

Oplossing

Om het planningsproces bij Farm Trans te verbeteren en het VRP aan te pakken, is een geavanceerde route-optimalisatietool ontwikkeld die rekening houdt met alle relevante variabelen in het transportproces, zowel individueel als in combinatie, zodat bijvoorbeeld pauzes van chauffeurs zoveel mogelijk samenvallen met laadmomenten van elektrische trucks.

De routeoptimalisatie tool maakt gebruik van slimme rekenstrategieën (heuristieken) die in korte tijd zoeken naar de best mogelijke oplossingen. Omdat een perfecte planning in de praktijk niet bestaat, worden oplossingen stapsgewijs verbeterd met technieken zoals simulated annealing. Hierbij wordt de planning telkens iets aangepast en geëvalueerd, totdat de meest efficiënte en haalbare routes ontstaan.

Deze aanpak maakt het mogelijk om in één stroom:
  • Orders te koppelen aan beschikbare voertuigen, met inachtneming van capaciteit en laadinfrastructuur
  • Rij- en rusttijden automatisch te combineren met verplichte pauzes en laadmomenten van elektrische trucks
  • Routes zo te optimaliseren dat zowel brandstof- en tolbesparingen worden gerealiseerd als het gebruik van elektrische trucks wordt gemaximaliseerd
Uniek aan de tool is dat hij actief pauzes combineert met laadtijden van elektrische trucks, waardoor de inzet van duurzame voertuigen efficiënter wordt. Hiervoor worden onder andere truckdata, Google Maps API en wettelijke rij- en rusttijden gecombineerd en slim gewogen.

Dankzij deze innovatieve aanpak kan Farm Trans binnen enkele minuten een nauwkeurige, efficiënte en duurzame planning genereren.



Belangrijke functionaliteiten van de oplossing zijn onder andere:

Routeoptimalisatie voor zowel diesel- als elektrische trucks, afgestemd op capaciteit en laadinfrastructuur.
Slim combineren van pauzes en laadmomenten, zodat chauffeurs een overzichtelijke en haalbare dagplanning hebben.
Minimaliseren van brandstof-, tol- en materieelkosten door een efficiëntere inzet van de vloot.
Genereren van inzichtelijke dagplanningen waarin zowel operationele als logistieke parameters overzichtelijk zijn opgenomen.

Meer weten over deze klantcase?

Voordelen

De tool is getest met diverse datasets en levert concrete resultaten op. Zo worden aanzienlijke rijafstanden bespaard, met een maximale besparing tot wel 1300 kilometer per dataset. Het gebruik van elektrische trucks wordt gemaximaliseerd, terwijl dieseltrucks alleen worden ingezet wanneer de laadinfrastructuur van elektrische trucks dat vereist.

Door een efficiëntere inzet van materieel dalen zowel vaste als variabele kosten, wat direct bijdraagt aan een kostenbesparing voor het bedrijf. Tegelijkertijd worden chauffeurs voorzien van overzichtelijke dagplanningen waarin pauzes en laadmomenten zijn geïntegreerd, waardoor de complexiteit van de planning aanzienlijk wordt verminderd.
Samengevat levert de tool de volgende concrete voordelen:

  • Tot wel 1300 kilometer aan rijafstand bespaard;
  • Meer elektrische trucks actief ingezet;
  • Dieseltrucks alleen waar de laadinfrastructuur van elektrische trucks dat vereist;
  • Vaste en variabele kosten dalen door efficiënter materieelgebruik;
  • Overzichtelijkere dagplanningen voor chauffeurs, inclusief pauzes en laadmomenten.

Impact op de supply chain

Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.

Deze case bevindt zich in de fasen Transport B en Transport C, waar routeoptimalisatie, planning en de inzet van elektrische trucks samenkomen om een efficiënte en duurzame goederenstroom te realiseren tussen productie, distributiecentra en retailers.
Meer weten over de oplossingen van Farm Trans?
Bart Knol
Chief Commercial Officer