AI in beweging

door | apr 10, 2025

AI in beweging blog - CAPE

CAPE bestaat 25 jaar!

2025 staat in het teken van ons 25-jarig bestaan!

Het hele jaar door zullen wij dit gaan vieren:

  • Intern met collega’s
  • Samen met al onze familie
  • Samen met onze klanten 

Dit vieren we onder andere met diverse activiteiten, een compleet nieuwe huisstijl met bijbehorend logo en een nieuwe website.

Hou onze socials in de gaten voor meer informatie!

  2025

  Gehele jaar door

  Op locatie & Online

Als onderdeel van het door AMP gefinancierde project InsAIght heeft het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing aan de Universiteit Twente (FIP-AM@ UT) samengewerkt met CAPE en Farm Trans. Samen onderzoeken ze de mogelijkheden van een AIscheduler voor dockplanning, een volgende stap naar slimmer, efficiënter en geïntegreerd opereren binnen de logistieke sector. CAPE en Farm Trans zijn beiden ervaren spelers in deze sector.

cape logo donker

CAPE heeft 25 jaar ervaring in het ontwikkelen van maatwerk oplossingen gericht op het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het verlagen van operationele kosten. CAPE biedt maatwerksoftware voor klanten in transport & logistiek, supply chain, bouw en food.

AI in beweging - Farm Trans & CAPE

Farm Trans, een logistieke dienstverlener die verschillende logistieke operaties uitvoert voor haar klanten, is een samenwerking met CAPE aangegaan om snel in te spelen op veranderingen in de markt en continue de service te verbeteren. Farm Trans heeft, met het oog op de integratie van AI in hun processen, het proces gekozen voor de integratie met AI: dockslotplanning.

AI in actie

In de dynamische wereld van logistiek is het ontwikkelen van slimme systemen essentieel voor het benutten van de mogelijkheden van AI. De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden van AI in verschillende industrieën enorm gegroeid. Het toepassen van AI-technologie kan bestaande taken ondersteunen en zo de uitdagingen in productie en logistiek oplossen. Tegelijkertijd kan er terughoudendheid zijn bij werknemers om nieuwe technologieën te omarmen.

Met de schijnbaar eindeloze mogelijkheden van AI ontstaan er uitdagingen bij het goed afbakenen van projecten en het vinden van de juiste focus voor de toepassing van deze technologie. Door samen te werken met pioniers op het gebied van AI, zoals FIP-AM@UT en bedrijven in de transport- en logistieke sector, is er een brug geslagen tussen AI-technologie en bedrijfsprocessen.

AI biedt enorme automatiseringsmogelijkheden voor supply chain planning en kan een zelflerend hulpmiddel worden voor medewerkers. Door gebruik te maken van de grote hoeveelheden data die wordt gegenereerd, kan AI waardevolle input leveren voor complexe besluitvormingsprocessen in transport en logistiek.

InsAIght voor besluitvorming

De samenwerking tussen CAPE en FIP-AM@UT, gefinancierd door AMP, heeft geleid tot het project InsAIght, dat gericht is op het ontwerpen en ontwikkelen van een AI-assistent ter ondersteuning van logistieke planning bij Farm Trans. Het doel is om de dockplanning efficiënter, effectiever en duurzamer te maken. De slimme technologieën, geavanceerde dataalgoritmes en AI-kennis van CAPE en FIP-AM@UT dragen bij aan een snellere en flexibelere uitvoering van logistieke processen in dynamische omgevingen.

Het team heeft zich gericht op het effectief inzetten van AI-algoritmen en optimalisatietechnieken met het doel om een flexibele en eenvoudig te implementeren oplossing te creëren. Door de verschillende expertises van het team te combineren, is er een oplossing ontwikkeld die eenvoudig kan worden geïntegreerd in het low-code applicatielandschap van Farm Trans, met behoud van een generieke aanpak voor herbruikbaarheid in toekomstige projecten.

Use case

De basis van het project ligt in een goed begrip van de uitdagingen en praktijkvoorbeelden uit het planproces. Het proces begon met een diepgaand gesprek met een Farm Trans expert op het gebied van vrachtwagenplanning. Het gesprek hielp bij het definiëren van de scope van de use case: AI inzetten voor dockplanning. Door gezamenlijke brainstormsessies werden verschillende potentiële cases geïdentificeerd, waarbij de meeste toegevoegde waarde werd gevonden in het verbeteren van de planning van de docks in een van de warehouses waar Farm Trans de operatie aanstuurt, vanwege de dynamiek en fluctuaties binnen dat proces. 

De oplossing richt zich op het plannen van trucks op vooraf gedefinieerde tijdslots voor de volgende dag, met drie primaire doelstellingen: Het minimaliseren van ongeplande activiteiten aan docks Het waarborgen van een eerlijke verdeling van inkomende en uitgaande ritten over slotboekingen Het optimaliseren van de planning op basis van voorspellingen van punctualiteit van trucks

Voorwaarden

Belangrijke voorwaarden voor de huidige opzet zijn:

  • De planning gebeurt één dag van tevoren
  • Ritten worden ingepland en een rit
  • kan uit meerdere orders bestaan slotboekingen hebben drie mogelijke statussen:
  1. OPEN — Kan een vervoerder bevatten
  2. GERESERVEERD — Bevat altijd een vervoerder (toegewezen een week van tevoren op basis van contract)
  3. AANVRAAG — Rit is al toegewezen

Dit is een preview

Wil je het hele artikel lezen?

Op deze pagina delen onze consultants regelmatig hun visie op digitalisering, IT-strategie en slimme softwareoplossingen.

Geen theoretische verhalen, maar praktische inzichten uit klantprojecten, innovatie in de maak en het laatste nieuws binnen CAPE.

Zo blijf jij scherp op wat er speelt – en wat er mogelijk is.