Digitalisering is geen doel op zich, maar een middel om processen efficiënter, schaalbaarder en toekomstbestendig te maken. Toch worstelen veel (food)bedrijven met de juiste aanpak.
Waar begin je, welke processen pak je als eerste aan, en hoe zorg je dat IT de business echt ondersteunt?
In deze blog, gebaseerd op aflevering 2 van onze podcastserie, vatten we de belangrijkste inzichten samen.
In aflevering 2 van onze zesdelige zomer podcast serie ‘’hoe te beginnen met digitalisatie in food & beverage ‘’ gaat Jurian Boksebeld in gesprek met zijn collega Gijs Lemmens, o.a. over: waarom bedrijven het proces als uitgangspunt moeten kiezen, belang van het betrekken van eindgebruikers en de voordelen die digitalisering met zich meebrengt.
Digitalisering begint met een proces, niet met een tool
IT moet altijd ondersteunend zijn aan het proces. Veel bedrijven kiezen een softwarepakket en passen hun werkwijze daar vervolgens op aan. Maar wie écht wil optimaliseren, begint andersom: door het ideale proces uit te tekenen en vervolgens te kijken welke oplossing daarbij past.
Volgens Gijs is digitalisering in de kern “het ondersteunen van je bedrijfsprocessen door middel van IT”. De praktijk laat echter vaak het tegenovergestelde zien: bedrijven passen hun proces aan aan de software, simpelweg omdat ze met een standaardpakket werken.
Standaard of maatwerk
Voor standaardtaken is het niet per se verkeerd om standaard software in te zetten. Zeker als het bijvoorbeeld gaat om taken waarbij generieke industriestandaarden zijn betrokken. Maar bij processen waarin je je als bedrijf onderscheidt, wil je juist niet concessies doen. Daar moet het proces leidend zijn, en moet software ondersteunen en dus niet beperken.
In zulke gevallen kan maatwerk uitkomst bieden. Niet als eerste keus, maar als bewuste stap wanneer bestaande systemen tekortschieten.
4 tips om toe te passen wanneer je begint met digitalisering
1. Begin met visie en prioriteiten
Effectieve digitalisering start altijd met een duidelijke IT-visie als startpunt. Waar wil je als organisatie naartoe, en hoe kan IT dat ondersteunen? Breng vervolgens de grootste knelpunten in kaart en stel prioriteiten op basis van waarde en haalbaarheid. Een goede businesscase geeft richting.
2. Zorg voor draagvlak: betrek gebruikers
Een technisch goede oplossing is waardeloos als gebruikers er niet mee willen of kunnen werken. Succesvolle digitalisering vereist betrokkenheid van de eindgebruikers vanaf het begin. Niet alleen bij testen, maar juist bij het analyseren van het huidige proces en het formuleren van de gewenste situatie.
3. Observeer waar het écht gebeurt
Goede procesanalyse gebeurt niet vanachter een bureau. Ga naar de werkvloer, kijk hoe processen écht verlopen, hoe systemen gebruikt worden, welke informatie rondgaat en hoe mensen samenwerken. Alleen dan krijg je het complete plaatje.
4. Strategische doelen
Of het nu gaat om groei, kostenbesparing, klanttevredenheid of innovatie, digitalisering moet altijd terug te voeren zijn op de overkoepelende organisatiedoelstellingen. Alles wat je ontwikkelt, configureert of koopt moet bijdragen aan dat grotere geheel.
5. Bonustip: beluister onze podcast!
In deze aflevering bespreken Jurian en Gijs hoe je digitalisering strategisch én praktisch aanvliegt. Van visie tot implementatie, en van standaardsoftware tot maatwerk.
De voordelen van digitalisering
Bedrijven die dit proces goed aanpakken, profiteren van directe voordelen zoals:
• Hogere efficiency en lagere kosten
• Betere schaalbaarheid van processen
• Verbeterde datakwaliteit
• Sneller voldoen aan wet- en regelgeving
• Hogere klant- en leveranciersbetrokkenheid
Contact
Bij CAPE geloven we sterk in de kracht van digitalisering. Door ons oprecht te verdiepen en hierdoor processen van onze klanten te begrijpen hebben we al diverse bedrijven geholpen bij de Digitale Transformatie.
Weten wat digitalisering voor jouw processen kan doen?