Farm Trans: Versnelde export met integraties
Wij hebben hen geholpen door snel te schakelen; wij ontwikkelden extra functionaliteiten in Mendix en bouwden nieuwe integraties in eMagiz. Zo bespaarden we tijd, verminderden we fouten en verkortten we de wachttijden.
Supply chain proces
Transport & Logistiek A + B + C en Magazijn & Distributie
Uitdagingen2>
“Door Brexit ontstond er een nieuwe situatie, waardoor alle betrokkenen moesten uitzoeken hoe zij hiermee moesten omgaan. Zowel de douane en onze klanten als andere vervoerders hadden nog nooit met exportdocumenten gewerkt.” aldus Michiel van Gerwen, teamleader Connected Services bij Farm Trans.
Daarbij bracht de coronacrisis extra uitdagingen met zich mee. Farm Trans had behoefte aan een oplossing om de nieuwe processen inzichtelijk te maken, te vereenvoudigen en te standaardiseren.
De last van corona
De coronacrisis zorgde wereldwijd voor ontregeling in exportprocessen. Lockdowns, strengere grenscontroles en personeelstekorten leidden tot langere wachttijden en onvoorspelbare levertijden. Bedrijven moesten omgaan met plotselinge verstoringen in toeleveringsketens en veranderende regelgeving. Extra administratieve eisen en beperkte transportcapaciteit maakten het exporteren trager en complexer, wat druk zette op bedrijven die afhankelijk waren van een vlotte doorstroom van goederen.Oplossing2>
Met nieuwe integraties in ons integratie Platform as a Service eMagiz kan Farm Trans nu eenvoudig gegevens uitwisselen met de douane en wordt de documentatie van orders automatisch verwerkt. Alle informatie komt direct op de juiste plek binnen het Transport Management Systeem, waardoor medewerkers sneller kunnen schakelen en binnen enkele minuten een reactie krijgen op documentaanvragen.
Automatische documentverwerking
Exportdocumenten worden direct en foutloos verwerkt, waardoor handmatig werk overbodig is.Realtime gegevensuitwisseling
Dankzij de integraties in eMagiz worden gegevens direct gedeeld met de douane en andere betrokken partijen.Snellere goedkeuringen
Documentaanvragen worden binnen enkele minuten afgehandeld, in plaats van meer dan een uur wachten.Betere procescontrole
Medewerkers hebben altijd inzicht in de status van documenten en kunnen snel schakelen bij eventuele wijzigingen.Meer weten over deze klantcase?
Voordelen
Voorheen kostte het meer dan een uur om volledig getekende douanepapieren te ontvangen, omdat verschillende systemen handmatig moesten worden geraadpleegd en gegevens vaak op meerdere plekken moesten worden gecontroleerd. Door de koppeling met CSI-Fresh B.V. verloopt dit proces nu geautomatiseerd en duurt het slechts twee minuten voordat de documenten compleet en beschikbaar zijn.
“Waar we eerst in een gezamenlijk Excel-bestand moesten werken en soms lang moesten wachten op een antwoordmail, kunnen we dit nu vanuit onze eigen applicatie regelen en hebben we binnen enkele minuten een reactie”, vertelt Van Gerwen.
Naast de versnelling van het proces zorgt de integratie ook voor meer nauwkeurigheid. Fouten door dubbel werk of ontbrekende gegevens worden voorkomen, en vrachtwagens hoeven minder lang te wachten doordat alles sneller en correct wordt afgehandeld.

Impact op de supply chain
Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.
