Zwanenberg
Zwanenberg Food Group is een familiebedrijf met bijna 100 jaar historie en behoort tot Europa’s grootste producenten en exporteurs van vleeswaren, vleesconserven, snacks, soepen, sauzen en plantaardige producten. Vanuit verschillende productielocaties in Nederland leveren zij hun producten wereldwijd aan klanten in de horeca en detailhandel.
Sinds de oprichting in 1928 heeft Zwanenberg zich toegelegd op het ontwikkelen van innovatieve en smaakvolle producten die inspelen op de behoeften van de markt. Met een sterke toewijding aan duurzaamheid en kwaliteit, zorgt Zwanenberg ervoor dat hun producten voldoen aan de hoogste normen. Door nauwe samenwerking met leveranciers en partners in de industrie blijft Zwanenberg zich inzetten voor klantgerichte oplossingen en het bevorderen van een verantwoorde voedselproductie.
Sinds de oprichting in 1928 heeft Zwanenberg zich toegelegd op het ontwikkelen van innovatieve en smaakvolle producten die inspelen op de behoeften van de markt. Met een sterke toewijding aan duurzaamheid en kwaliteit, zorgt Zwanenberg ervoor dat hun producten voldoen aan de hoogste normen. Door nauwe samenwerking met leveranciers en partners in de industrie blijft Zwanenberg zich inzetten voor klantgerichte oplossingen en het bevorderen van een verantwoorde voedselproductie.
Supply chain proces
Productie, Transport B & Verkoop en dienstverlening
Business case2>
Zwanenberg Food Group is een organisatie die traditie en innovatie al jaren weet te combineren. Maar juist doordat het bedrijf zo’n breed productportfolio heeft en actief is in meerdere landen, kwamen er steeds hogere eisen aan efficiëntie, compliance en samenwerking. Veel processen waren historisch gegroeid en werden nog uitgevoerd met Excel of oudere software. Dat werkte jarenlang prima, maar kon de huidige ambities en veranderende wet- en regelgeving niet langer bijbenen.
Zwanenberg wilde medewerkers meer inzicht en gemak geven in hun dagelijkse werk, audits soepeler laten verlopen en sneller kunnen inspelen op veranderingen. Vanuit die ambitie ontstond het plan om processen te moderniseren en samenwerking te versterken met digitale oplossingen die nauw aansluiten bij de praktijk op de fabrieksvloer.
Zwanenberg wilde medewerkers meer inzicht en gemak geven in hun dagelijkse werk, audits soepeler laten verlopen en sneller kunnen inspelen op veranderingen. Vanuit die ambitie ontstond het plan om processen te moderniseren en samenwerking te versterken met digitale oplossingen die nauw aansluiten bij de praktijk op de fabrieksvloer.
Waarom Zwanenberg koos voor Low-Code
"Wat ik echt wilde, was een workflowgestuurd platform, waarbij de gebruikersinterface en logica de bedrijfsprocessen volgen, niet alleen de databasestructuur. Low-Code bood dat direct."Eilko Bronsema | IT Manager Zwanenberg
Oplossingen2>
Het traject met Zwanenberg startte met een grondige inventarisatie van het bestaande applicatielandschap. Vanuit onze methode ‘think big, act small, move fast’ maakten we keuzes over welke onderdelen herbouwd of vervangen moesten worden. Omdat snelle en tastbare waarde hierin belangrijk was, kozen we als eerste stap voor een gerichte pilot: de interne Transport Tool.
Tijdens dit traject werkten we nauw samen met de organisatie. Product owners demonstreerden nieuwe features bij iedere iteratie, koppelden functionaliteit direct aan dagelijkse taken en gaven continu feedback. Zo sloten de oplossingen vanaf het begin goed aan bij de praktijk. Tegelijkertijd werd de interne Mendix-developer van Zwanenberg opgeleid via onze CAPE Academy. Daarmee beschikt Zwanenberg nu over de kennis en vaardigheden om zelfstandig door te ontwikkelen en zo het eigenaarschap over de applicaties te behouden.
Met deze aanpak konden we in korte tijd tastbare resultaten neerzetten én tegelijkertijd een duurzame basis leggen voor een schaalbaar applicatielandschap. De pilot fungeerde als blauwdruk voor de vier oplossingen die Zwanenberg vandaag de dag in gebruik heeft:
Tijdens dit traject werkten we nauw samen met de organisatie. Product owners demonstreerden nieuwe features bij iedere iteratie, koppelden functionaliteit direct aan dagelijkse taken en gaven continu feedback. Zo sloten de oplossingen vanaf het begin goed aan bij de praktijk. Tegelijkertijd werd de interne Mendix-developer van Zwanenberg opgeleid via onze CAPE Academy. Daarmee beschikt Zwanenberg nu over de kennis en vaardigheden om zelfstandig door te ontwikkelen en zo het eigenaarschap over de applicaties te behouden.
Met deze aanpak konden we in korte tijd tastbare resultaten neerzetten én tegelijkertijd een duurzame basis leggen voor een schaalbaar applicatielandschap. De pilot fungeerde als blauwdruk voor de vier oplossingen die Zwanenberg vandaag de dag in gebruik heeft:
Mastertool
Zwanenberg streefde naar het vernieuwen van hun databeheer om betrouwbare en consistente informatie te waarborgen. Ze zochten naar een oplossing die standaardisatie van data bij alle locaties mogelijk maakte, zodat alle productgegevens centraal en toegankelijk zijn.Het gebruik van een standaardsoftwarepakket (ERP-systeem) voor het invoeren van normen (denk aan artikelcodes, formaat, gewicht enzovoort) voldeed niet langer aan hun specifieke processen, waardoor ze voor bepaalde taken nog steeds afhankelijk waren van Excel. Dit resulteerde in een gebrek aan controle over belangrijke gegevens en open toegang tot de Excel-bestanden voor alle medewerkers. Om data centraler en efficiënter te beheren en weer te geven, was er behoefte aan een nieuwe tool die een standaardproces in de gehele onderneming ondersteunt en de kans op fouten minimaliseert.
Transport Tool
De interne transportplanning bij Zwanenberg werd jarenlang gedaan met Excel en een kwetsbaar Visual Basic-systeem. Dit vroeg veel handmatig werk en bood weinig mogelijkheden voor inzicht en traceerbaarheid. In zes weken ontwikkelden we een nieuwe transporttool met standaard route-templates, waardoor planners hun invoer terugbrachten van zo’n twintig keer per dag naar slechts een paar klikken. Elk transport krijgt nu een uniek opdrachtnummer en de koppeling met het ERP-systeem maakt facturatie en kostenallocatie eenvoudiger.Risk Management app
De risicobeoordeling van grondstoffen bij Zwanenberg was sterk afhankelijk van Excel, wat het proces arbeidsintensief maakte en moeilijk schaalbaar, zeker bij complexe ingrediënten zoals meer componenten-kruidenmixen. Ook het voorbereiden van audits kostte hierdoor veel tijd. In slechts twee weken ontwikkelden we een centrale Risk Management app met een schone datastructuur en herbruikbare componenten. Data die eerst verspreid stond over meerdere systemen is nu gebundeld, waardoor risicobeoordelingen vele malen sneller gaan en audit-readiness aanzienlijk eenvoudiger is geworden.Begrotingstool
De financiële planning en budgettering bij Zwanenberg verliep jarenlang via Excel, wat veel handmatig werk opleverde en tot versnippering leidde. Om dit te verbeteren ontwikkelden we een gebruiksvriendelijke budgetapp voor 25 gebruikers, die het gehele team in staat stelt samen te werken binnen één uniforme workflow. De tool vermindert de afhankelijkheid van spreadsheets, zorgt voor consistentie in het invoer- en goedkeuringsproces en maakt besluitvorming transparanter. Fase 2 staat al gepland om complexere planningsbehoeften verder te ondersteunen.Meer weten over deze klantcase?
Voordelen
De implementatie van de Low-Code oplossingen leverde Zwanenberg direct meetbare resultaten op. Dankzij de Transport Tool werd de planningsduur teruggebracht van 1,5 uur naar 10 minuten, een reductie van 90%, terwijl fouten afnamen door standaard workflows en unieke transportnummers.
Met de Risk Management app zijn risicobeoordelingen van ingrediënten enorm versneld: van 20 minuten naar twee minuten per ingrediënt, een tijdwinst van 93%, en audits kunnen nu sneller en eenvoudiger worden voorbereid.
De budgettool zorgde voor één uniforme workflow, minder afhankelijkheid van spreadsheets en meer consistentie in besluitvorming. Het succes stimuleerde andere teams om nieuwe ideeën aan te dragen en versterkte de overgang van het kopen naar zelf bouwen van oplossingen.
De Mastertool bracht standaardisatie en centrale toegang tot productgegevens, waardoor fouten werden geminimaliseerd en processen beter traceerbaar en beheersbaar zijn.
Met de Risk Management app zijn risicobeoordelingen van ingrediënten enorm versneld: van 20 minuten naar twee minuten per ingrediënt, een tijdwinst van 93%, en audits kunnen nu sneller en eenvoudiger worden voorbereid.
De budgettool zorgde voor één uniforme workflow, minder afhankelijkheid van spreadsheets en meer consistentie in besluitvorming. Het succes stimuleerde andere teams om nieuwe ideeën aan te dragen en versterkte de overgang van het kopen naar zelf bouwen van oplossingen.
De Mastertool bracht standaardisatie en centrale toegang tot productgegevens, waardoor fouten werden geminimaliseerd en processen beter traceerbaar en beheersbaar zijn.
Zwanenberg was op zoek naar een flexibele Low-Code oplossing voor hun processen en werd door Mendix doorverwezen naar CAPE vanwege onze bewezen expertise in planningsoplossingen binnen de foodsector. Dankzij onze branchekennis en ervaring konden we snel meedenken over hun specifieke behoeften en bijdragen aan een toekomstbestendige oplossing.
"CAPE was een geweldige partner, ze begrepen onze behoeften en visie duidelijk. Het vertalen van kwaliteitseisen naar IT-oplossingen kan lastig zijn, maar met CAPE was het eenvoudig."
Robert Jan Zwanenburg | QESH Manager Zwanenberg
"CAPE was een geweldige partner, ze begrepen onze behoeften en visie duidelijk. Het vertalen van kwaliteitseisen naar IT-oplossingen kan lastig zijn, maar met CAPE was het eenvoudig."
Robert Jan Zwanenburg | QESH Manager Zwanenberg
Impact op de supply chain
Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.
Deze case bevindt zich in de fasen productie, transport en verkoop, waar digitale oplossingen worden ingezet om operationele efficiëntie te verhogen, traceerbaarheid te verbeteren en besluitvorming te versnellen.
Meer weten over de oplossingen van Zwanenberg?
Jurian Boksebeld
Consultant

