Eurocept

Eurocept is één van de grootste aanbieders van thuiszorg en specialistische thuisbehandelingen in Nederland. Het bedrijf richt zich op het leveren van complexe zorg aan huis, zodat patiënten niet onnodig in het ziekenhuis hoeven te blijven.

De meer dan 250 specialistische thuisverpleegkundigen van Eurocept zijn landelijk verspreid in verschillende, regionale teams en werken nauw samen met ziekenhuizen, artsen en andere zorgverleners om de continuïteit en kwaliteit van zorg te waarborgen.

Supply chain proces

Detailhandel & Dienstverlening

Uitdagingen

Elke dag beginnen verpleegkundigen aan een complexe puzzel. Welke patiënt had welke zorg nodig? Wanneer kan dit worden ingepland? En hoe zorgen ze ervoor dat de juiste medicatie op tijd geregeld was? Dit betekende talloze telefoontjes met apotheken om medicatie te regelen, het afstemmen van bezoekmomenten met patiënten en het voortdurend inschatten van welke zorg ze zelf mochten verlenen op basis van hun kwalificaties en welke zorgvraag doorgestuurd moest worden naar een collega.

En dan was er nog de reistijd. Omdat het systeem geen rekening hield met de woonlocaties van patiënten, reden verpleegkundigen inefficiënt door de regio. Tijd die ze veel liever aan zorg besteedden, ging op aan administratie en onnodige kilometers.

Discovery fase

Tijdens de uitgebreide discovery-fase, een standaardonderdeel van onze aanpak, lag de focus op software die optimaal aansluit bij de behoeften en werkprocessen van Eurocept, zonder hun werkwijze te hoeven aanpassen.


Samen met Eurocept brachten we vraagstukken vanuit verschillende perspectieven in kaart. Zorgmedewerkers gaven aan dat administratie en inefficiënte routes veel tijd kostten. Planners benadrukten het belang van inzicht in competenties en medicatiebehoeften. Het management zocht een toekomstbestendig applicatielandschap dat flexibiliteit biedt en bestaande systemen benut.

Oplossing

Op basis van onze bevindingen in de discovery-fase hebben we samen met Eurocept een planningssoftware ontworpen. Deze vernieuwde software is als roosteroplossing gekoppeld aan hun bestaande systeem: Nedap ONS.

De Ons® Suite van Nedap is een softwareoplossing die een eenvoudige en veilige manier biedt om informatie over cliënten centraal op te slaan, waardoor multidisciplinair samenwerken gestimuleerd wordt.

Wat doet de planningssoftware?

De planningssoftware biedt een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard waarin eenvoudig:

  • Patiëntbezoeken ingepland worden, rekening houdend met locatie en reistijd.
  • Medicijnbehoeften per patiënt en de complexiteit van medicijndistributie geïntegreerd zijn.
  • De specifieke competenties van verpleegkundigen, zoals bevoegdheid voor het toedienen van infusen, worden meegenomen in de planning.

Daarnaast geeft de applicatie inzicht in actuele beschikbaarheid van verpleegkundigen en optimaliseert deze automatisch routes, waardoor reistijd wordt beperkt. Dit wordt mogelijk gemaakt door AWS Location Services, dat wij ook succesvol toepassen bij de oplossingen van onze Transport & Logistiek-klanten.

Efficiëntie in het IT-landschap

Bij het implementeren van de applicatie hebben we kritisch gekeken naar het bestaande IT-landschap. Eurocept wilde overstappen naar Nedap ONS als centraal administratiesysteem, ter vervanging van hun oude interne maatwerksysteem. Omdat planning niet binnen Nedap ONS mogelijk is, zag Eurocept de noodzaak om een maatwerkoplossing te ontwikkelen die naadloos met dit systeem koppelt.

Onze nieuwe applicatie is daarom gekoppeld aan zowel het ERP-systeem als het administratiesysteem (Nedap ONS) van Eurocept. Door slim gebruik te maken van de bestaande systemen wordt de planningssoftware gevoed met actuele data, waardoor deze optimaal functioneert en de overgang naar Nedap ONS volledig wordt ondersteund.

Kennis digitaliseren

Eén van de belangrijkste voordelen is dat de persoonlijke kennis van de planners en verpleegkundigen, zoals het toewijzen van specifieke taken op basis van competenties, nu automatisch wordt meegenomen in het planproces. Dit maakt de planning betrouwbaarder, meer schaalbaar en zorgt voor een altijd up-to-date planning.

Integraties met eMagiz

De integratie met Nedap ONS is gerealiseerd met behulp van ons integratieplatform eMagiz. Hierdoor sluit de nieuwe tool naadloos aan op het bestaande applicatielandschap en is Eurocept klaar voor efficiëntere processen en toekomstige groei.

Meer weten over deze klantcase?

Voordelen

Ons op maat gemaakte oplossing stelt Eurocept in staat om hun dienstverlening te optimaliseren en tegelijkertijd de werkdruk voor hun personeel te verminderen. Dankzij deze oplossing zijn bestaande systemen blijvend te blijven gebruiken en is er mogelijkheid om hier meer uit te halen dan voorheen, wat de eerdere investering extra waardevol maakt.

Bovendien is de aanpak schaalbaar voor de toekomst, waardoor Eurocept met hetzelfde aantal FTE nu meer patiënten kan behandelen. Hiermee hebben ze hun huidige processen dus gestroomlijnd en de capaciteit vergroot.

Het project heeft aangetoond dat met de juiste software en technologische ondersteuning zelfs de meest complexe planningstaken gestroomlijnd kunnen worden.
“CAPE wist tijdens de discovery de juiste vragen te stellen om ons kritisch na te laten denken over ons hele proces.”

Impact op de supply chain

Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.

Deze case bevindt zich in de detailhandel en dienstverlening fase van de supply chain, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de planningsprocessen, het reduceren van reistijd en het optimaliseren van de inzetbaarheid van zorgmedewerkers.
Meer weten over de oplossingen van Eurocept?
Tom ten Vregelaar
Sales Executive