Farm Frites
Door de sterke samenwerking met Kien en Farm Trans, beide onderdelen van Farm Frites, is het bedrijf met ons in contact gekomen. De verbinding met Kien en Farm Trans heeft hen geholpen hun innovatieve benadering verder te versterken. Bovendien beschikt Farm Frites over een eigen teeltprogramma, waarbij zij samenwerken met geselecteerde telers om de hoogste kwaliteit aardappelen te waarborgen.
Supply chain proces
Productie
Uitdaging2>
Om flexibel in te spelen op specifieke behoeften, is gekozen om door middel van Mendix maatwerkoplossingen te ontwikkelen die als een schil om de bestaande kernsystemen SAP, Momentum (MES-systeem) en Salesforce functioneren. Deze “keep the core clean” aanpak zorgt ervoor dat de unieke processen van Farm Frites optimaal worden ondersteund, dat ze snel kunnen inspelen op veranderingen en dat bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden, terwijl de stabiliteit en betrouwbaarheid van hun centrale IT-structuur intact blijft. Dit stelt hen in staat om flexibel, efficiënt en toekomstgericht te opereren.
Wat is keep the core clean?
Keep the core clean betekent dat je de kern van je IT-landschap zo eenvoudig en stabiel mogelijk houdt. Dit voorkomt complexe maatwerkoplossingen in je kernsystemen, waardoor updates en innovaties sneller en zonder verstoringen kunnen worden doorgevoerd. Door essentiële processen in de core te behouden en aanvullende functionaliteiten in flexibele lagen daarbuiten te plaatsen, blijft je IT-omgeving wendbaar en toekomstbestendig.Oplossing2>
Klachtenapplicatie
In de transitie naar SAP was er bij de klantenservice behoefte aan inzicht in de binnenkomende klachten. Om dit te realiseren, is er een klachtenapplicatie ontwikkeld. Deze flexibele maatwerkapplicatie zorgt ervoor dat klachten snel en efficiënt worden geregistreerd en opgevolgd, waardoor de klantenservice efficiënter te werk kan gaan.Olieplanning
Farm Frites wilde hun olievoorziening beter coördineren om continuïteit in het productieproces te waarborgen. Omdat realtime inzicht in olieverbruik ontbrak in hun kernsystemen, ontwikkelden we samen een leveranciersportaal. Deze applicatie biedt realtime inzicht via een visueel dashboard, waardoor Farm Frites de olieaanvoer en -voorraad nauwkeuriger beheert.Klantportaal
Het klantportaal is ontwikkeld om beter in te spelen op de behoeften van de klantenservice, door meer transparantie en efficiëntere communicatie naar klanten te bieden. Klanten kunnen via het portaal snel en eenvoudig toegang krijgen tot orderdata en andere relevante informatie, waardoor de werkdruk op de klantenservice wordt verlaagd en de efficiëntie wordt verhoogd.Realtime inzicht
Voorheen was er een gebrek aan realtime inzicht in de processen van Farm Frites. Door de implementatie van de klachtenapplicatie, olieplanning applicatie en klantportaal is deze situatie verholpen. Deze oplossingen bieden nu realtime inzicht, waardoor Farm Frites in staat is om sneller te reageren en de efficiëntie van hun processen te verbeteren.Meer weten over deze klantcase?
Toekomst
Farm Frites kijkt naar verdere optimalisatie van hun processen door maatwerksystemen te implementeren. Ze willen hun IT-landschap uitbreiden door maatwerkoplossingen te integreren rondom de standaardapplicaties. Hierbij ligt de nadruk op het koppelen van verschillende systemen aan de bestaande infrastructuur, met als doel een overzichtelijk en efficiënt IT-landschap te creëren.

Wist je dat?
Wist je dat bedrijven die gebruikmaken van realtime data, hun processen tot wel 30% efficiënter kunnen maken? Dit komt doordat realtime inzichten hen in staat stellen snel in te grijpen bij onverwachte gebeurtenissen zoals voorraadtekorten of productiestops. Het hebben van direct toegang tot cruciale data stelt bedrijven in staat sneller te reageren en verspillingen te verminderen, wat leidt tot kostenbesparing en een vlottere werking.Bron: A better way to put your data to work | Harvard Business Review 2022
Impact op de supply chain
Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.
