Farm Frites

Farm Frites is een producent van diepgevroren en voorgebakken aardappelproducten, gericht op de horeca. Het bedrijf levert meer dan tachtig soorten frietjes, aardappelspecialiteiten en appetizers aan klanten wereldwijd. Sinds de oprichting in 1971 specialiseert Farm Frites zich in het ontwikkelen van op maat gemaakte aardappelproducten die voldoen aan de specifieke eisen van de markt.

Door de sterke samenwerking met Kien en Farm Trans, beide onderdelen van Farm Frites, is het bedrijf met ons in contact gekomen. De verbinding met Kien en Farm Trans heeft hen geholpen hun innovatieve benadering verder te versterken. Bovendien beschikt Farm Frites over een eigen teeltprogramma, waarbij zij samenwerken met geselecteerde telers om de hoogste kwaliteit aardappelen te waarborgen.

Supply chain proces

Productie

Uitdaging

Farm Frites liep aan tegen de beperkingen van hun standaardapplicatie, die onvoldoende aansloot op hun specifieke processen en vereisten. Standaardsoftware is daarnaast ook moeilijk aan te passen aan nieuwe marktontwikkelingen en veranderende bedrijfswensen. Dit belemmert de mogelijkheden van Farm Frites om innovatief te zijn en de hoogste kwaliteit te leveren.

Om flexibel in te spelen op specifieke behoeften, is gekozen om door middel van Mendix maatwerkoplossingen te ontwikkelen die als een schil om de bestaande kernsystemen SAP, Momentum (MES-systeem) en Salesforce functioneren. Deze “keep the core clean” aanpak zorgt ervoor dat de unieke processen van Farm Frites optimaal worden ondersteund, dat ze snel kunnen inspelen op veranderingen en dat bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden, terwijl de stabiliteit en betrouwbaarheid van hun centrale IT-structuur intact blijft. Dit stelt hen in staat om flexibel, efficiënt en toekomstgericht te opereren.

Wat is keep the core clean?

Keep the core clean betekent dat je de kern van je IT-landschap zo eenvoudig en stabiel mogelijk houdt. Dit voorkomt complexe maatwerkoplossingen in je kernsystemen, waardoor updates en innovaties sneller en zonder verstoringen kunnen worden doorgevoerd. Door essentiële processen in de core te behouden en aanvullende functionaliteiten in flexibele lagen daarbuiten te plaatsen, blijft je IT-omgeving wendbaar en toekomstbestendig.

Oplossing

Stap voor stap worden de verschillende bedrijfsprocessen van Farm Frites gedigitaliseerd met maatwerkoplossingen, omdat de bestaande kernsystemen de specifieke processen van het bedrijf niet ondersteunen. De focus lag op het optimaliseren van het klachtenproces, het waarborgen van een efficiënte oliebevoorrading en het ontwikkelen van een klantportaal, waar klanten terechtkunnen voor de nodige diensten en ondersteuning.

Klachtenapplicatie

In de transitie naar SAP was er bij de klantenservice behoefte aan inzicht in de binnenkomende klachten. Om dit te realiseren, is er een klachtenapplicatie ontwikkeld. Deze flexibele maatwerkapplicatie zorgt ervoor dat klachten snel en efficiënt worden geregistreerd en opgevolgd, waardoor de klantenservice efficiënter te werk kan gaan.

Olieplanning

Farm Frites wilde hun olievoorziening beter coördineren om continuïteit in het productieproces te waarborgen. Omdat realtime inzicht in olieverbruik ontbrak in hun kernsystemen, ontwikkelden we samen een leveranciersportaal. Deze applicatie biedt realtime inzicht via een visueel dashboard, waardoor Farm Frites de olieaanvoer en -voorraad nauwkeuriger beheert.

Klantportaal

Het klantportaal is ontwikkeld om beter in te spelen op de behoeften van de klantenservice, door meer transparantie en efficiëntere communicatie naar klanten te bieden. Klanten kunnen via het portaal snel en eenvoudig toegang krijgen tot orderdata en andere relevante informatie, waardoor de werkdruk op de klantenservice wordt verlaagd en de efficiëntie wordt verhoogd.

Realtime inzicht

Voorheen was er een gebrek aan realtime inzicht in de processen van Farm Frites. Door de implementatie van de klachtenapplicatie, olieplanning applicatie en klantportaal is deze situatie verholpen. Deze oplossingen bieden nu realtime inzicht, waardoor Farm Frites in staat is om sneller te reageren en de efficiëntie van hun processen te verbeteren.

Meer weten over deze klantcase?

Toekomst

De klachtenapplicatie, olieplanning en het klantportaal tonen de ontwikkeling van flexibele maatwerklagen rondom de kernprocessen en systemen van Farm Frites. Samen kijken we naar de mogelijkheden om het digitale landschap van Farm Frites in de toekomst verder uit te breiden, zodat zij nog beter ondersteund wordt in hun innovatieve doelstellingen.

Farm Frites kijkt naar verdere optimalisatie van hun processen door maatwerksystemen te implementeren. Ze willen hun IT-landschap uitbreiden door maatwerkoplossingen te integreren rondom de standaardapplicaties. Hierbij ligt de nadruk op het koppelen van verschillende systemen aan de bestaande infrastructuur, met als doel een overzichtelijk en efficiënt IT-landschap te creëren.

Wist je dat?

Wist je dat bedrijven die gebruikmaken van realtime data, hun processen tot wel 30% efficiënter kunnen maken? Dit komt doordat realtime inzichten hen in staat stellen snel in te grijpen bij onverwachte gebeurtenissen zoals voorraadtekorten of productiestops. Het hebben van direct toegang tot cruciale data stelt bedrijven in staat sneller te reageren en verspillingen te verminderen, wat leidt tot kostenbesparing en een vlottere werking.

Bron: A better way to put your data to work | Harvard Business Review 2022

Impact op de supply chain

Bij CAPE geloven we dat digitalisering pas écht waarde oplevert als het de hele keten versterkt. Wat we doen voor één klant, heeft impact op de samenwerking met leveranciers, partners en eindgebruikers. Daarom kijken we verder dan alleen de interne processen: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan soepelere ketensamenwerkingen, van grondstof tot eindgebruiker.

Deze case bevindt zich in de fase Productie van de supply chain. Farm Frites heeft de digitalisering van zijn productieprocessen versneld door maatwerkoplossingen te implementeren voor olieplanning en klachtenbeheer, zodat zij efficiënter kunnen werken en beter kunnen inspelen op veranderende marktbehoeften.
Meer weten over de oplossingen van Farm Frites?
Jurian Boksebeld
Consultant